رک سرور چیست؟ بهترین راه انتخاب رک برای تجهیزات چیست؟

رک سرور چیست؟بهترین راه انتخاب رک برای تجهیزات چیست؟ شبکه پل

رک سرور (server rack) یا کابینت سرور، یک محفظه مستطیلی شکل است که برای نگه داری تجهیزات الکترونیکی مثل سرورها، سوئیچ ها، روترها، فایروال ها و دستگاه های شبکه استفاده می شود.

به طور معمول، رک ها بدنه فلزی دارند و دارای درهای جلو و پشت هستند که توسط مکانیزم های امنیتی قدرتمندی محافظت می شوند.

البته، رک های سروری نیز وجود دارند که فاقد این درها هستند و در اصطلاح به آن ها رک های باز گفته می شود. اما در حالت کلی، رک های سرور که بیشتر شرکت ها به دنبال خرید آن ها هستند  مجهز به در ها و حس گر های هوشمند هستند تا افراد غیر مسئول توانایی دسترسی به مولفه های سخت افزاری آن ها را نداشته باشند.

رک های سرور، به عنوان یکی از مولفه های کلیدی زیر ساخت های فیزیکی مراکز داده شناخته می شوند. آن ها یک فضای مرتب و منظم برای نصب تجهیزات الکترونیکی در اختیار مدیران مراکز داده قرار می دهند از فضای فیزیکی محدود به شکل بهینه استفاده کرد، بلکه به متخصصان اجازه می دهند از روش های مختلفی برای خنک سازی رک های و تجهیزات درون آن ها استفاده کنند.

هنگامی که قصد انتخاب رک سروری را برای شرکت با سازمان خود دارید با انتخاب های مختلفی رو به رو می شوید. بر همین اساس، مهم است حداقل اطلاعات اولیه را داشته باشید تا بتوانید محصول درستی را خریداری کنید.

رک سرور چیست؟ بهترین راه انتخاب رک برای تجهیزات چیست؟ فروشگاه اینترنتی شبکه پل

تراکم سرور

تراکم رک سرور به معنی تعداد تجهیزاتی است که درون یک رک سرور قرار می گیرند. تراکم رک سرور، با واحد یونیت (Unit) که با حروف U نشان داده می شود، مشخص می شود. یک یونیت برابر با 1.75 اینچ یا حدود 4.45 سانتی متر ارتفاع است. هرچه تراکم رک سرور زیاد باشد به این معنا است که فضای بیشتری برای نصب تجهیزات در اختیارتان قرار می گیرد.

فضای قابل استفاده در رک

فضای قابل استفاده در رک سرور موضوع مهم دیگری است که خود شامل زیر مجموعه های مختلفی به شرح زیر است:

فضای نصب تجهیزات: فضای اصلی رک سرور است که برای نصب تجهیزات الکترونیکی مانند سرور ها، سوئیچ ها، روترها و دستگاه های شبکه استفاده می شود. این فضا باید به اندازخ ای باشد که هنگام استقرار تجهیزات در رک، امکان گردش هوا وجود داشته باشد.

رک سرور چیست؟ بهترین راه انتخاب رک برای تجهیزات چیست؟ فروشگاه اینترنتی شبکه پل

فضای مدیریت کابل: این فضا برای مدیریت کابل های برق  شبکه است که برای اتصال تجهیزات درون رک استفاده می شوند. برای جلوگیری از گره خوردن کابل های و بهبود جریان هوا درون رک، مدیریت کابل ها بسیار مهم است، از این رو، رک باید اجازه دهد تا کابل های شبکه یا برق را بدون مشکل از طریق تیرک های رک به شکل عمودی انتقال داد و همچین محفظه های لازم برای نصب پچ پنل ها را داشته باشد.

فضای تهویه مطبوع: فضای است که برای نصب کنترل دما و رطوبت داخل رک سرور استفاده می شود. برخی از شرکت ها با توجه به محدودیت فضا قادر با کانال کشی نیستند و از این رو سیستم های تهویه مطبوع را درون رک قرار می دهند تا دمای داخل رک را حد مطلوب نگه دارند و مانع بروز مشکلات حرارتی تجهیزات شوند.

فضای کافی برای نصب باتری و UPS: این فضا برای نصب باتری ها و سیستم های UPS است که به منظور تامین برق پشتیبان برای تجهیزات در صورت قطعی یا نقصان برق اصلی استفاده می شوند. به طور معمول، یو پی اس ها در پایین تر بخش رک قرار می گیرند.

مکانیزم های کنترل دسترسی: در گذشته، رک سرور ها به مکانیزم های قفل عادی مجهز بودند، اما امروزه به انواع مختلفی از حس گر های و به تجهیزات درون رک برای کارشناسان شبکه ساده تر و برای افراد عیر مجاز سخت تر شود. این مدل رک ها قیمت بالاتری نسبت به رک های ساده دارند. همچنین، برخی از رک ها امکان نصب این حس گرها را به کارشناسان شبکه می دهند.

مدیریت سیستم سرمایشی و حرارت رک سرور:

مدیریت سیستم سرمایشی و حرارت رک سرور بسیار مهم است، زیرا دمای بالای داخل رک می تواند باعث خرابی تجهیزات و کاهش عمر آن ها شود.

رک سرور چیست؟ بهترین راه انتخاب رک برای تجهیزات چیست؟ فروشگاه اینترنتی شبکه پل

رک استاندارد یا رک سفارشی؟

استفاده از رک استاندارد یا رک سفارشی بستگی به نیاز های شرکت و محیطی دارد که رک در آن قرار می گیرد. رک استاندارد، گزینه اصلی بیشتر شرکت ها است. این نوع رک، به صورت آماده ساخته شده و با ابعاد استانداردی مانند 19 اینچ عرض و ارتفاع 42 و 48 یونیت در دسترس است. بیشتر تجهیزات شبکه و سرور به طور استاندارد در این نوع رک ها نصب می شوند. این رک ها جواب گوی نیاز های  بیشتر سازمان ها هستند. در برخی موارد، نیاز به رک های سفارشی وجود دارد. به طور مثال، در صورتی که شرکت تجهیزات خاصی با اندازه های خاص دارد. نیاز به رک سفارشی وجود دارد. همچنین، در برخی موارد، نیار به رک هایی است که امکانات خاصی برای میزبانی سیستم های تهویه مطبوع، مدیریت کابل ها و کنترل دسترسی در اختیار سازمان ها قرار بدهند.

در هر صورت، قبل از تصمیم گیری بین رک استاندارد و رک سفارشی، باید نیازهای شرکت و محیطی را که رک در آن قرار می گیرد بررسی کرد. اگر نیاز به رک سفارشی وجود دارد. بهتر است با یک تولید کننده رک معتبر صحبت کنید و رکی با اندازه و امکانات دلخواه خود را سفارش دهید. امروزه، برخی از شرکت های ایرانی در زمینه تولید رک های سفارشی به فعالیت اشتغال دارند.

چگونه بهترین رک را برای تجهیزات دیتاسنتر خود انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین رک برای تجهیزات مرکز داده به عواملی مثل اندازه، وزن، توان، تعداد و نوع دستگاه هایی که قرار است در آن قرار بگیرند و غیره بستگی دارد برخی دیگر از معیارهایی که باید به آن ها دقت کنید به شرح زیر هستند:

اندازه رک: مهم ترین معیاری که باید به آن دقت کنید، اندازه رک است. هنگام انتخاب رک نه تنها ارتفاع آن که با واحد یونیت محاسبه می شود اهمیت دارد، بلکه عرض و عمق نیز اهمیت زیادی دارند. رک هایی که عمق کنی داشته باشند، محدودیت های زیادی ایجاد می کنند و اجازه نمی دهند برخی از سوئیچ ها یا سرور ها را در رک قرار دهید. به همین دلیل، به عمق و عرض رک دقت کنید.

وزن تجهیزات: برای انتخاب رک مناسب برای تجهیزات مرکز داده باید وزن کلی تجهیزات را بدانید. برخی از رک ها محدودیت وزن دارند، بنابراین باید مطمئن شوید رک تحمل وزن تجهیزات را دارد.

ثابت و ایستاده: برخی رک ثابت و غیر متحرک هستند و فاقد چرخ هستند. بنابراین جا به جایی این رک ها به ویژه هنگامی که تجهیزاتی درون آن ها قرار دارد سخت است. در مقابل برخی از رک ها دارای ملحقات اضافی مثل چرخ هستند تا امکان حرکت دادن آن ها ساده باشد. اگر قصد خرید رک هایی را دارید که ارتفاع زیادی دارند، به این موضوع باید دقت کنید.

پنل های توزیع برق هوشمند: پنل های هوشمند یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید رک باید دقت کنید، اگر رک فاقد چنین پنل هایی است، توصیه قوی ما خرید این مدل پنل ها است، زیرا به شما اجازه می دهند کنترل دقیقی بر میزان برق مصرفی تجهیزات داشته باشید. این پنل ها نه تنها در زمینه میزان مصرف برق کمک می کنند، بلکه قابلیت های اضافی تری نیز در اختیارتان قرار می دهند تا به راحتی و به شکل هوشمندانه برق برخی از تجهیزات را قطع کنید.

تهویه: اگر قصد استفاده از معماری های سرمایشی مثل دالان های هوای سرد و گرم را دارید، رک ها باید با چنین معماری سازگار باشند تا بتوانند هوای گرم را به شکل درستی خارج کرده و هوای سرد را دریافت کنند. در نیتجه، رک ها باید با این معماری سازگار باشند تا بتوانید ضمن مدیریت مصرف انرژی دمای رک ها را در شرایط مطلوب نگه دارید.

نوع رک: رک ها به دو مدل اصلی رک باز و رک بسته (و در برخی موارد نیمه بسته) تقسیم می شوند. رک های باز به دلیل عدم داشتن درب، دسترسی آسان تری به تجهیزات دارند و بدیهی است که حرارت تولید شده  توسط تجهیزات به فضای اطراف رک انتقال پیدا می کند. این رک ها برای محیط هایی خوب هستند که رفت و آمد کمی دارند و امنیت بالایی دارند. رک های بسته در هایی در جلو و پشت دارند که امنیت آن ها را افزایش می دهد.

کیفیت ساخت: برای اطمینان از عمر بلند مدت رک، باید به کیفیت ساخت آن توجه کنید. رک ها از جنس استیل و گاهی اوقات آلومینیوم با روکش رنگی ساخته می شوند. رک های که از جنس استیل هستند بسیار با کیفیت تر هستند و مقاومت بالایی در برابر ضربه و لرزش دارند.

قیمت: هزینه یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب رک می باشد. در هنگام خرید رک باید به هزینه دقت نظر خاصی داشته باشید.

نوع تجهیزات: اگر قرار است تجهیزات نه چندان سنگینی مثل سوئیچ ها یا سرورها کوچک را در رک قرار دهید، انتخاب رک های نه چندان بزرگ جواب گوی نیاز ها هستند. اگر در نظر دارید برای تجهیزاتی مثل دوربین های مداربسته رک خریداری کنید،پیشنهاد ما رک های دیواری است که دارای در های قفل دار هستند و امکان نصب آن ها به دیوار وجود دارد.

تجهیزات جانبی رک: خرید رک یک بخش داستان است و تجهیزات زمینه ساخت رک، متعلقاتی مثل قفسه های قابل تنظیم، پنل های شبکه، سوئیچ پچ، فن های خنک کننده، قفل ها و کلید ها، بلانک پنل، ریل رک شبکه، سینی رک، لایت پنل، دماسنچ رک، پاور ماژول PDU و غیره را برای محصولات خود عرضه می کنند.

نکات تکمیلی

  • اگر تجهیزات زیادی دارید، بهتر است از یک رک ایستاده استفاده کنید. رک های ایستاده فضای بیشتری نسبت به رک های دیواری دارند و به شما اجازه می دهند تجهیزات بیشتری را در یک فضای کوچک قرار دهید.
  • اگر فضای محدودی دارید از یک رک دیواری استفاده کنید. رک های دیواری فضای کمتری نسبت به رک های ایستاده اشغال می کنند و برای دفاتر کوچک یا محیط های خانگی مناسب تر هستند.
  • اگر نگران امنیت تجهیزات خود هستند از یک رک قفل  دار استفاده کنید. رک های قفل شونده می توانند از دسترسی غیر مجاز به تجهیزات جلوگیری کنند.
  • اگر می خواهید دمای رک در شرایط مطلوب قرار داشته باشد از یک به گردش هوا در رک کمک کرده و از گرم شدن بیش از حد تجهیزات جلوگیری می کنند.
  • با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید بهترین رک را برای تجهیزات مرکز داده میتوانید از فروشگاه اینترنتی شبکه پل انتنخاب کنید.