دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته چیست:

دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟ دستگاهی می باشد که در یک جای ثابتی قرار دارد و داده ها مانند تصاویر و فیلم را به وسیله ی یک مدار بسته با امنیت بالا به دستگاه و دستگاه هایی که به دوربین وصل هستند ارسال می کنند.

یک مطلب جالب این است که تصاویر لازم نیست با یک سیم به دستگاه ضبط تصاویر متصل باشد. می تواند بدون سیم داده ها را از دوربین ها دریافت کند.

و دوربین ها لازم نیست فقط به یک دستگاه متصل نمی شود بلکه می تواند به چند دستگاه و حتی در هر مکانی که هستید نگاه کنید و ارسال کنید.

حتی در گوشی همراه می توانید از مکان های مورد نظر با خبر شوید.

کاربرد دوربین مداربسته چیست:

در اکثر جاها از دوربین مداربسته استفاده می کنند که در فروشگاه  های کوچک و بزرگ زیاد دیده می شود.

در مکان های که حتما دوربین مدار بسته بکار رفته است: بانک ها، موسسات اداری و تجاری، بیمارستان، زندان ها، فرودگاه ها، طلا فروشی، رستوران ها در مکان های که رفت و آمد زیاد است یا جنس های با ارزش وجود دارد بکار می رود.

مهم ترین کاربردهای دوربین مداربسته:

1-جلوگیری از جرایم

2-حمل و نقل بین شهری و درون شهری

3-مکان های ورزشی و استادیوم

4-مناطق تاریخی

5-بیمارستان ها و مراکز درمانی

6-کارخانجات و مکان های آزمایشگاهی

انواع دوربین مداربسته از نظر ظاهری:

1- دوربین مداربسته دام

شبیه به گنبد و نیم دایره می باشد و به راحتی قابل شناسایی است. در مکان های داخلی و دارای سقف هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

بدنه این دوربین از فلز و پلاستیک می باشد که جنس فلز آن از مقاومت بالا برخوردار است که ممکن است  در مکان های بیرونی استفاده شود.

به دلیل کوچک بودن این دوربین در بین کاربران طرفدار زیادی دارد. از نظر نوع لنز به دو دسته تقسیم می شود: 1- وریفوکال 2- ثابت

2- دوربین مداربسته بولت

شبیه به لوله و گلوله دارد که در مکان های باز و بدون سقف بکار می رود. و قابلیت پوشش دهی مکان های بزرگ را دارد و فاصله طولانی امکان پذیر می باشد.

این نوع دوربین روی دیواری نصب می شود که به همین علت به آن دیواری هم می گویند. برای نظارت خیابان و ترافیک ها از دوربین مدل بولت استفاده می کنند.

3- دوربین مداربسته صنعتی یا BOX

در مکان های که نور کافی دارد استفاده می شود چون دارای دید در شب نمی باشد. در باکس این دوربین مداربسته لنز وجود ندارد که نصب لنز بر روی این دوربین یکی از ویژگی مهم این دوربین می باشد.

در مکان های داخلی و بر روی پایه ساده نصب و راه اندازی می شود. کاربران دیگر از این نوع دوربین استفاده نمی کنند. مدل بولت و دام نیاز آن ها را رفع می کند.

4- دوربین مداربسته 360 درجه یا Fish Eye

بر روی سقف نصب می شود و که تصاویر 360 درجه از مکان را در اختیار کاربر قرار می دهد. از مزایای این دوربین نقاط کور ندارد و تمام فضا را تحت پوشش قرار می دهد.

از نظر ظاهری این دوربین شبیه به دوربین دام می باشد. که در مکان های مانند سالن های بزرگ، سوله و فضاهای تفریحی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

از این دوربین در مکان های که نور کم هست استفاده نمی شود چون قابلیت دید در شب را ندارد.

5- دوربین مداربسته چرخشی یا  Speed Dome

مهم ترین تفاوت این دوربین با سایر دوربین امکان حرکت آن می باشد. چرخش و حرکت این دوربین به وسیله ی کاربر امکان پذیر می باشد یا برنامه ریزی نرم افزاری وجود دارد که دوربین به صورت خودکار بچرخد.

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ در موقعیت محیطی به سختی قابلیت کارکرد را دارد. و از نظر قیمت بسیار گران تر از دوربین های ساده می باشد.

6- دوربین مدار بسته دید در شب یا IR LED

دوربین ها از نظر ظاهری تقسیم بندی می شوند که دوربین ها از نظر دید در شب به دو دسته بولت و دام تقسیم می شوند که علتی که باعث تفاوت ظاهری آن می شود وجود چراغ IR LED می باشد. در این نوع دوربین چراغ ها دور تا دور لنز قرار گرفته شده است.

این دوربین امکان دید در شب را دارد و در مکان های باز که ایجاد امنیت اهمیت دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

7- دوربین مداربسته مکعبی یا Cube

دوربین مداربسته مکعبی یا همه کاره می گویند که قابلیت زیادی در قالب یک سیستم کوچک ایجاد می کند. برای فضا های که احتیاج به یک سیستم کوچک با قیمت مناسب و دارای امکانات بالا هستند مناسب می باشد.

که اغلب دوربین های کیوب شامل میکروفن های داخلی و اسپیکر هستند که برای کنترل اتاق ها و محیط های داخلی استفاده می شود.

8- دوربین مداربسته کوچک

در فضاهای بکار می رود که می خواهند دوربین مشخص نباشد. که تشخیص ندهند که این مکان سیستم امنیتی وجود دارد.

برای نصب این دوربین نیاز به مجوز می باشد. که اغلب این دوربین مداربسته سیم کارت خور هستند که جزو دوربین های کوچک می باشد.

9- دوربین مداربسته لامپی

از نظر ظاهری شبیه به لامپ می باشد و از خود نور تولید می کند و از نظر فیلمبرداری مانند دوربین های 360 درجه ضبط می کند.

از مزایای این دوربین  اینست که نیاز به کابل کشی برق ندارد و نیروی برقی خود را به وسیله ی اتصال به سرپیچ لامپ برطرف می کند.